Gode råd til din styrketræning

Der er mange gode grunde til at begynde at styrketræne. Først og fremmest er det en god måde at styrke kroppen og få noget mere motion ind i dagligdagen på. Men det er også noget, der kan være medvirkende til at styrke sunde vaner og personlig udvikling. Dette er blandt andet noget, som du vil blive klogere på i de nedenstående afsnit.

Styrketræning er et bredt begreb

Inden for kategorien, styrketræning, findes der masser af forskellige undergenrer, som passer til forskellige behov. Der findes eksempelvis både styrketræning med vægstang. Vægtstænger til alle formål er noget, som du kan finde her.

Der findes endvidere styrketræning, hvor man slet ikke bruger vægte, men hvor man udelukkende bruger sin egen kropsvægt. Det handler i den forbindelse også om, hvad man har til rådighed, og hvor meget tid man ønsker at bruge på styrketræning.

En vægtstang er eksempelvis et redskab, son kan bruges til flere forskellige formål – især hvis du ofte har travlt og gerne vil klare styrketræningen derhjemme i stedet for at besøge det nærmeste fitnesscenter.

En naturlig udvikling

Styrketræning er en proces, hvor udviklingen potentielt aldrig stopper. Derfor er det essentielt, at du ikke tror, at du kan løfte mere, end du kan, når du starter med at styrketræne. Det er vigtigt, at du starter med at få den rigtige løfteteknik på plads, før du øger vægten og intensiteten i din styrketræning. Det er klart den bedste fremgangsmåde.

Vær realistisk i din planlægning

Når du begynder at planlægge, hvor ofte du skal styrketræne, er det vigtigt, at du ikke forsøger at planlægge mere, end hvad realistisk er. Det kan være, at du kan holde motivationen oppe i et par uger, men hvis du ønsker at skabe vaner, der holder, er det bedre, at du forsøger at planlægge din træning i realistiske mængder fremfor at blive overmodig.