Hvad er en søgeordsanalyse, og hvad bruger man den til?

google

Driver du i dag en fysisk butik i Randers og ønsker du at komme online og sælge dine vare eller dine ydelser der også? Måske på grund af Corona? Eller også bare fordi at internettet og online salg det er et marked, som man ikke kan komme uden om. Hvis du vil klare dig godt online, så er det nødvendigt at lave en søgeordsanalyse. Men hvad er det nu lige det er, hvordan laver du den og hvad skal du bruge den til? Alt det får du svar på lige her – så læs med og bliv klogere på søgeordsanalyser.

Hvad er en søgeordsanalyse?

Som navnet antyder, er en søgeordsanalyse en analyse for at finde frem til, hvilke søgeord der er relevante for dig og din virksomhed. Med din søgeordsanalyse kan du altså finde frem til hvilke søgeord det at dine kunder bruger på for eksempel google for at finde produkter der matcher overnes med dine. Det er nemlig ikke altid at kunderne rent faktisk søger de ord, som man som virksomhed går og tror. Det har står betydning for hvordan du kommer til at ligge på google og hvordan dit salg vil være, hvis du anvender de forkerte søgeord på din nye hjemmeside. Man kan i bund og grund sige at din søgeordsanalyse er starten på dit SEO-arbejde. For før du kan lave dit SEO-arbejde er du nød til, at vide hvilke søgeord du skal bruge i dit SEO-arbejde.

seo

Hvordan laver man en søgeordsanalyse?

Når du skal lave din søgeordsanalyse, skal du undersøge hvilke søgeord, der bliver brugt på den side, som du gerne vil ligge på. Hvis du for eksempel gerne vil ligge i toppen på google, så er det googles værktøj du skal anvende til at lave din søgeordsanalyse. Du skal derfor oprette en bruger hos google, for at få adgang til værktøjet. Du kan kun som betalende kunde få det præcise antal søgninger på et konkret søgeord, men deres gratis værktøj kan give dig en udmærket indikator på hvilke søgeord der bliver brugt mest. Når du så begynder at bruge google adwords som er googles reklamesystem, så kan du få det præcise antal søgninger på et givent søgeord. Herefter finder du så frem til alle de søgninger der er mest populære på alle dine produkter og det resultat er din søgeordsanalyse og vil give dig konkret svar på de søgeord du skal bruge i netop din virksomhed.

Hvad bruger man så søgeordsanalysen til?

Når du har lavet din søgeordsanalyse, så kan du gå i gang med at lave din hjemmeside. Nu ved du nemlig hvilke søgninger dine potentielle kunder laver og hvilke søgninger du gerne vil findes på, på google da det er deres værktøj der er taget udgangspunkt i. Når du har din søgeordsanalyse og dermed ved hvilke søgninger der bliver brugt af din målgruppe, så skal du i gang med at lave SEO. Det er nemlig igennem dit SEO-arbejde at du fortæller google hvad hver enkelt side på din hjemmeside handler om og hvilke ord den skal findes på.