Sådan bliver dit rygestop lettere

Rygestop er næsten altid langt lettere sagt end gjort. Du kan have nok så meget lyst til at stoppe, men hvis motivationen og viljestyrken bare ikke er der, bliver det rigtig svært. Med hjælp fra nogle få tips kan det være, at det bliver lettere for dig.

Bestem dig for en dato til dit rygestop

Hvis ikke du sætter en endelig dato på for dit rygestop, risikerer du, at du bliver ved med at udskyde det. Du kan blive ved med at finde på nye undskyldninger. Men hvis du sætter en fast dato i din kalender for dit rygestop, har du tid til at forberede dig både fysisk og mentalt.

Trap ned med en e-cigaret

Hvis du har svært ved at stoppe fra den ene dag til den anden, kan du i en periode skifte over til en e-cigaret. Den har nemlig ikke samme sundhedsskadelige effekt som almindelige cigaretter, men den giver dig lidt samme fornemmelse af at ryge. Du kan få et stort udvalg af e-væsker her.

Mind dig selv om hvorfor du gør det

Når du skal i gang med et rygestop, er det ikke nemt, men til gengæld er det nemt at blive fristet til at ryge. Når du føler dig fristet, er du nødt til at minde dig selv om, hvorfor du vil prøver på at stoppe med at ryge. Det kan nemlig motivere dig til at fortsætte. Skriv en liste over ting og hæng dem op på dit køleskab som en reminder.

Gør det med en ven

Som med næsten alt andet er det lettere at blive motiveret til noget udfordrende, hvis du gør det sammen med en anden. Hvis du kender en, der også gerne vil stoppe med at ryge, kan I gøre det samme, så I kan motivere og presse hinanden til at fortsætte.